پرینتر سه بعدی رپرپ انجمن ها پشتیبانی فنی جلوگیری از تاب برداشن پرینت

این جستار شامل 24 پاسخ ، و دارای 6 کاربر است ، و آخرین بار توسط  hamed در 3 سال پیش بروز شده است.

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 25)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #459

    Sergeant.m.g.bob
    سرپرست

    سلام
    من تازه با پرینتر های سه بعدی شروع به کار کردم و بالطبع یک سری مشکلات با پرینت های اولیه خودم داشتم از جمله اینکه در هنگام پرینت، جسم در حال پرینت تاب بر می داشت و از صفحه جدا می شد. در مورد این موضوع کمی تحقیق کردم و به نتایجی هم رسیدم. شاید این اطلاعات برای شما هم مناسب باشه.
    اول از همه، دلیل اینکه جسم در حال پرینت تاب بر میداره چیه؟
    این مشکل مربوط به پرینتر هایی که برای پرینت مواد اولیه را ذوب می کنند (پرینتر های پودری که گرون هم هستند این مشکل رو ندارند). موقعی که لایه در حال پرینت هست گرمه و در حال انقباضه و با سرد شدن تدریجی، منبسط میشه.
    پارامتر های موثر برای رفع مشکل:
    – نوع ماده ای که باهاش پرینت می کنید نقش مهمی در بروز این مشکل داره. من با ABS پرینت می کنم و از دوستانی که با PLA پرینت می کنند من نشنیدم چنین مشکلاتی داشته باشن.
    – سطحی که روش پرینت می کنید خیلی مهمه. به عبارت دیگه مهم ترین چیزه! من ابتدا روی یک شیشه 2 میل پرینت می گرفتم که بعداً فهمیدم برای ABS اصلاً مناسب نیست. البته از اسپری تافت کمک می گرفتم ولی باز هم خیلی خوب نمی شد. با کمی جست و جو در اینترنت، متوجه شدم که برای ABS، میشه از مواد زیر به عنوان Bed استفاده کرد:
    1- شیشه آکرلیک یا همون Plexy Glass. (من که فعلاً ازش راضی هستم)
    2- شیشه Sand blasted.
    3- صفحه گرم شونده با روکش چسب کپتون.
    تصمیم دارم یک بار هم در مورد انتخاب صفحه Bed مناسب بنویسم.
    – موضوع مهم دیگه دمای محیطه. اگر جایی که پرینتر رو قرار دادین در معرض هوای خنک باشه احتمال تاب برداشن جسم بیشتر میشه. در مورد وضعیت من، یکی از فن های خنک کننده برد کنترلر، بادش روی Bed می خورد که اون سمت زود تر دچار مشکل می شد. حتی توی فروم های خارجی، بعضی ها گفته بودند که دور پرینتر رو با شیشه بستن و با لامپ یا به شکل دیگه ای داخل محفظه رو گرم می کنند.
    – نکته آخری که من بهش رسیدم، نحوه پرینت کردنه. اگر لایه های کامل و تو پر رو روی هم به تعداد زیاد بچینید، احتمال تاب برداشتنش بیشتره. من بیشترین مشکل رو با پرینت یک صفحه با ضخامت 8 لایه تو پر داشتم. این جور مواقع بهتره موقع Slice کردن، لایه های کامل رو کم کنید و داخل صفحه رو یک تکه پرینت نکنید (به نحوی تعداد لایه های کف و رو را کم کنید تا داخل صفحه به صورت infill پر شود).

    #507

    پرینتر سه بعدی
    سرپرست کل

    بسیار از مطلب مفید شما استفاده کردم. ممنون بابت وقتی که گذاشتید.

    #515

    Sergeant.m.g.bob
    سرپرست

    نتیجه نهایی:
    در نهایت به این نتیجه رسیدم که برای پرینت های بزرگ نباید از ABS استفاده کرد. پرینت با PLA مشکل تاب برداشتن و ترک خوردن ABS رو نداره. من از روش گرون تر (با آزمون و خطا) متوجه این موضوع شدم؛ وگرنه همه جا توی اینترنت نوشته که برای پرینت های باسطح زیاد از PLA استفاده کنید.

    #571

    mahmoud.golzar
    مشارکت کننده

    با سلام و احترام
    من این مشکل را با pla هم داشتم درسته انقباض pla کمتر از abs هست. بهترین روش همون صفحه داغ هست و محصور کردن اطراف پرینتر.
    البته یه روش هم من اینجا مینویسم :
    استفاده از بورد سوراخدار الکترونیک (اسم دقیقش نمیدونم چیه) بعنوان صفحه کار که باز هم تاب بر میداره اما با ترکیب روشهای دوستمون Sergeant.m.g.bob عزیز به نظر بشه یه کارایی کرد.

    #573

    Sergeant.m.g.bob
    سرپرست

    <cite>@mahmoud.golzar said:</cite>
    با سلام و احترام
    من این مشکل را با pla هم داشتم درسته انقباض pla کمتر از abs هست. بهترین روش همون صفحه داغ هست و محصور کردن اطراف پرینتر.
    البته یه روش هم من اینجا مینویسم :
    استفاده از بورد سوراخدار الکترونیک (اسم دقیقش نمیدونم چیه) بعنوان صفحه کار که باز هم تاب بر میداره اما با ترکیب روشهای دوستمون Sergeant.m.g.bob عزیز به نظر بشه یه کارایی کرد.

    جالب… بورد سوراخ دار؟ انگلیسی بهش Stripboard میگن. من یه لینک پیدا کردم که یکی باهاش صفحه داغ درست کرده:
    http://www.thingiverse.com/thing:12727
    ولی به نظر روی kepton پرینت رو انجام میده.

    همچنین یک سوال. برای PLA از چه صفحه ای استفاده کردین که تاب برداشت؟ من از شیشه معمولی استفاده کردم که روش رو تافت مو زدم و با PLA مشکلی نداشتم. اسپری کاسپین شماره 4 بد نبود ولی مارک taft شماره 5 (که تاریخ مصرفش هم تمام شده!) خیلی خوب جواب میده.

    #574

    mahmoud.golzar
    مشارکت کننده

    من از تافت هم استفاده کردم اما نجسبید احتمال میدم pla چینی ناخالصی داشت. آخه من یه pla از کره جنوبی هم آوردم همین جوری بود تاب بر میداشت.
    من مستقیما روی Stripboard پرینت می کردم مواد لایه اول میرفت داخل سوراخ هاش .
    حتما گرید های بالای pla مشکل انقباض رو ندارن.
    لینکتون هم جالب بود به جای صفحه داغ میشه این کارو کرد.

    #597

    mahmoud.golzar
    مشارکت کننده

    یک روش دیگر که میتونه کارساز باشه:
    من اوایل خیلی از بابت تاب برداشتن قطعه ناراحت بودم چند بار این روش را استفاده کردم جالب بود و کارساز.
    ((منظور از raft لایه های چهای خانه ایی اول پرینت می باشد))
    قطعه را با raft پرینت می کردم وقتی لایه های Raft تموم شد و دو سه لایه از قطعه را شروع به زدن کرد فرمان pause دادم صفحه دستگاهم بیاد پایین.
    دور تا دور raft را با چسب یک دو سه چسباندم شد عین سنگ بعد از پرینت هم چون از قبل عملیات چاپ را روی شیشه انجام دادم با یه تیغ کاتر تونستم راحت از صفحه شیشسه ای جداش کنم.
    دوستان لطفا اطلاعاتی دارن بزارن بقیه هم استفاده کنن.
    من همینجا از همه دوستان مخصوصا مدیر سایت تشکر میکنم این محفل را فراهم کردن.

    ((زکات علم در نشر آن است))

    #599

    پرینتر سه بعدی
    سرپرست کل

    @mahmoud.golzar said:
    یک روش دیگر که میتونه کارساز باشه:
    من اوایل خیلی از بابت تاب برداشتن قطعه ناراحت بودم چند بار این روش را استفاده کردم جالب بود و کارساز.
    ((منظور از raft لایه های چهای خانه ایی اول پرینت می باشد))
    قطعه را با raft پرینت می کردم وقتی لایه های Raft تموم شد و دو سه لایه از قطعه را شروع به زدن کرد فرمان pause دادم صفحه دستگاهم بیاد پایین.
    دور تا دور raft را با چسب یک دو سه چسباندم شد عین سنگ بعد از پرینت هم چون از قبل عملیات چاپ را روی شیشه انجام دادم با یه تیغ کاتر تونستم راحت از صفحه شیشسه ای جداش کنم.
    دوستان لطفا اطلاعاتی دارن بزارن بقیه هم استفاده کنن.
    من همینجا از همه دوستان مخصوصا مدیر سایت تشکر میکنم این محفل را فراهم کردن.

    ((زکات علم در نشر آن است))

    لطف دارید. ممنون از شما دوستان که مارو از دانش و تجربه خودتون بهره مند می فرمایید.

    در مورد پرینت و تاب برداشتن و خم شدن بعد از چند لایه، مشکلی که همه ی ما باهاش دست و پنجه نرم کردیم. من فقط با ABS این مشکل و به صورت جدی تجربه کردم، چون PLA در صورتی که از تافت فراوان روی شیشه استفاده شده باشه، به خوبی می چسبه. در مورد ABS راهنمایی دوست عزیزمون جناب Sergeant.m.g.bob در مورد استفاده از چسب کپتون kapton بسیار اثرساز بود. من از شیشه دو میلیمتر با یک لایه چسب کپتون استفاده می کنم و حرارت صفحه را 119 درجه تنظیم می کنم. به هیچ عنوان مشکل تاب برداشتن ندارم حتی با پرینت مشکلساز ترین مدل ها. وقتی پرینت تموم می شه و صفحه سرد می شه، بین 80 تا 60 درجه سانتی گراد که می رسه، کار با صدای لذتبخشی از صفحه کار جدا می شه و می شه به راحتی برش داشت، در حالی که قبل از این، بسیار محکم به صفحه چسبیده. البته رساندن صفحه داغ به این درجه حرارت، تقریبا 10 دقیقه با ستاپ دستگاه فعلی ما طول می کشه. اگر در این مورد مشکلی داشتید، حتما چک کنید که کابل مجزایی از منبع تغذیه به بورد رمپز برای هیت بد کشیده شده باشه. خود ما هم اوایل فقط از یک کابل استفاده می کردیم که به تجربه فهمیدیم دو کابل به چه درد می خورد. کابل مورد نظر باید به اندازه کافی قطور باشه، و با دست گرفتن اون در حین انتقال بار، به هیچ عنوان احساس گرما نکنید. همچنین گذاشتن یک هیت سینک کوچک روی رگولاتور نزدیک به ورودی ولتاژ روی برد رمپز می تونه کمک کنه صفحه داغ زودتر به حرارت لازم برسه. در صورتی که این اقدامات رو انجام دادید و باز هم نتیجه نگرفتید، لازمه منبع تغذیه خودتونو ارتقا بدین. می تونید یک منبع تغذیه بین 11 تا 20 آمپر فقط برای هیت بد اضافه کنید، یا می تونید از یک منبع تغذیه 12 ولت 20 آمپر برای کل دستگاه استفاده کنید.

    #684

    mahmoud.golzar
    مشارکت کننده

    یکی دیگر از روشهای پیشگیری از پیچش استفاده از خورده های abs پرینت شده با استون خالص می باشد .
    توجه :
    حتما زمانی که صفحه سرد است این کار را انجام دهید بعد با روشن کردن دمای صفحه داغ پرینتر استون آرام آرام بخار می شود و یک فیلم نازک بر روی سطح صفحه می ماند.
    با این روش خیلی راحت می توانید پیچش را حذف کنید .
    بعد از پرینت گاهی اوقات آنچنان باید زور بزنید تا قطعه از صفحه جدا بشه که ممکنه پشیمونتون کنه از این روش استفاده کنید.

    زکات علم در نشر آن است

    #685

    mahmoud.golzar
    مشارکت کننده

    اما یک کار دیگر هم باید انجام داد که اکثرا به آن توجهی نمی کنند:
    اینکه حتما قبل از پرینت مطمئن بشید که صفحه پرینت شما عاری از گرد و غبار است.
    پیشنهاد میشه قبلش با یه پارچه نخی و مقدار کمی استون سطح را تمریز کنید.

    #693

    Sergeant.m.g.bob
    سرپرست

    <cite>@mahmoud.golzar said:</cite>
    یک روش دیگر که میتونه کارساز باشه:
    من اوایل خیلی از بابت تاب برداشتن قطعه ناراحت بودم چند بار این روش را استفاده کردم جالب بود و کارساز.
    ((منظور از raft لایه های چهای خانه ایی اول پرینت می باشد))
    قطعه را با raft پرینت می کردم وقتی لایه های Raft تموم شد و دو سه لایه از قطعه را شروع به زدن کرد فرمان pause دادم صفحه دستگاهم بیاد پایین.
    دور تا دور raft را با چسب یک دو سه چسباندم شد عین سنگ بعد از پرینت هم چون از قبل عملیات چاپ را روی شیشه انجام دادم با یه تیغ کاتر تونستم راحت از صفحه شیشسه ای جداش کنم.
    دوستان لطفا اطلاعاتی دارن بزارن بقیه هم استفاده کنن.
    من همینجا از همه دوستان مخصوصا مدیر سایت تشکر میکنم این محفل را فراهم کردن.

    ((زکات علم در نشر آن است))

    من هنوز برام استفاده از raft جالبه. از آقای mahmoud.golzar خواهش می کنم یک پست جدید با همین عنوان به همراه چند عکس از مراحل مختلف ایجاد کنند. فکر می کنم استقبال بشه. با تشکر.

    #699

    mahmoud.golzar
    مشارکت کننده

    رو چشمم فقط زمان میبره

    #702

    mahmoud.golzar
    مشارکت کننده

    اما امروز یک روش دیگر را هم بررسی می کنیم(( دیسک کمکی)):
    چون تنش در گوشه های تیز بسیار زیاد است بهتر است گوشه های کار به صورت تیز نباشد به شکل زیر دقت کنید:

    شکل

    پیوست ها:
    You must be logged in to view attached files.
    #744

    mahmoud.golzar
    مشارکت کننده

    اما امروز هم یک روش دیگر

    استفاده از skrit
    تنظیمات نرم افزار در simplify 3d
    skrit layer: 1
    skrit offset : 0
    skrit outline : 5-10

    skrit: یک قابلیت در نرم افزار می باشد که به تعداد دلخواه لایه دور تا دور مدل اضافه می کند.
    تنظیمات بالا می تواند در جهت جلوگیری از تاب برداشتن کمک زیادی انجام دهد.

    #745

    پرینتر سه بعدی
    سرپرست کل

    با تشکر از آقای گلزار عزیز، لینک دانلود نرم افزار simplify 3d :
    Simplify3D

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 25)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.

Visit Us On FacebookVisit Us On Google PlusVisit Us On LinkedinVisit Us On TwitterCheck Our Feed